31 oktober 2009

Appelsinpiken

imageAkkurat nå har jeg hørt ferdig min første bok. Min aller første bok etter lydbøkene jeg hadde da jeg var 5 år. Du vet, de der kassettene som det fulgte med et hefte med litt tekst og tegninger. Så kom det en “stjernelyd” og du skulle snu side i boka.

Uansett, jeg leser sånn cirka alt for mange sider pensum om dagen, derfor tenkte jeg det kunne vært fint å prøve å lytte. Linn Renate anbefalte Appelsinpiken av Jostein Gaarder. 

 

Den handler om en ung mann, Jan Olav, som er medisinstudent, som en dag møter en helt spesiell pike på trikken. Hun har rød kåpe og bærer en stor pose appelsiner i armene. Han blir stupforelsket, men hun forsvinner med ordene "vi ses". I boka møter man gutten Georg som finner et langt brev fra sin avdøde far, Jan Olav… Brevet forteller blant annet om farens ungdomsforelskelse, den gåtefulle appelsinpiken, et mysterium som Georg må finne ut av. Boka veksler mellom farens brev til framtida, tankene til gutten og hendelser i farens liv.

Jeg hadde liten tro da jeg la meg førkvelden, i et helt mørkt rom, for å høre på denne boka. Jeg er skeptisk til lydbøker generelt, Jostein Gaarder og ikke minst Aksel Hennie (som leser deler av boka) spesielt. Men jeg ble overrasket. Den og de var virkelig gode. Nå skal jeg etterhvert ta for jeg Olav Duun, medmenneske. Men aller først skal jeg lese, studere og pugge omsettning av prostaglandiner…

Har du noen lydbøker å anbefale da?

2 kommentarer:

Jeanette sa...

Jeg har også lest den boken og elsker den. Den er så koselig:)

Tusen takk for den fine kommentaren på bloggen min. Ble skikkelig glad for den. Vet hvor smøla er forresten. Har vært der en gang også:)

SILJE GUSFRE sa...

Tuusen takk, så koselig å høre:-) Det er bra!:-D

Søt blogg du også hadde her:-)

hatt en fin helg du da?

siljegusfre.blogg.no