25 april 2009

Noregsmeister Tysnes?

I dag kunne jeg tenkt meg å være hjemme en tur. Bare for å være den berømte flua på veggen, eller flua på stanga i dette tilfellet. Det er NM i sjøørettfiske (!) denne helga på Smøla og min bedre halvdel skal følge min fader.

For pappa er fiske, ja hva skal man si, den beste og eneste hobbyen (og yrket) man kan ha. Det kan for eksempel ikke reises på så lange ferier, hvis det ikke er en elv som renner forbi, til mammas store “begeistring”. Hele eksasen toppet seg føråret da mitt opphav kjøpte en campingvogn som permanent står ved Surnas bredder, året rundt. Pappa går ned til elva, mens mamma går opp i fjella. Jeg og min bror Bjørnen Ole holder oss klokt unna.

For koselige søndagsturer da jeg og broderen var små, gikk opp i “hauan” på Smøla og til et fiskevann. Jeg vet ikke hvor mange dager jeg har tilbrakt langs Fugelvågsvatnet, Storvatnet og Svartvatnet, men det er ikke få. Da var det visse forholdsregler man fikk instruks om, her følger Bernt Tysnes sine fiskevett instrukser:

  • Ha alltid på svart eller grønt tøy. (Mitt rosa regntøy utgikk)
  • Det beste fiskeværet er i overskyet regnvær, tur er ikke alltid = kos.
  • “-Du skal fiske med mark og dupp Marie, det er det man får mest fisk på!” (Dårlig løgn, da jeg på mine gamle dager har forstått at det var undertegnedes kasteteknikk som skvulpet å lagde for mye lyd i vannet)
  • Man skal ikke rope, ikke snakke, helst være musestille. Hvisk i nødstilfeller.
    • Her inngår forøvrig at man ikke skal rope PAPPA Æ HAR FESK PÅ KROKEN!!! (Vift på hjelp)
  • Kasting av stein i vannet er den aller største fiskesynd.
  • Ha tålmod.
  • Vi skal ikke hjem snart, selv om det blir sagt. Snart er alltid noen timer senere.
  • Bading er nedprioritert, kan kun skje når alt fiske er avsluttet for dagen.
  • Huggorm er ikke sååå farlig, igjen henvises til pkt 4. Ikke rop, gå stille avsted.
    • Sistnevnte jobber min mor fortsatt hardt med. Uansett gitt situasjon.
  • Ha gjerne en ekstra porsjon tålmod på lur.
  • Å når du først er kommet hjem med din store fisk på 9 cm, ikke gi den rå til katta. Katta får mark, noe som kan få store konsekvenser for katta...

Så nå sitter jeg bare å humrer over hvilke instrukser den kommende svigersønn vil få…

En perfekt regnfull dag for min far!

11 kommentarer:

oddny iren sa...

hehe..du skriv så morsomt du Marie! Kai har ikledd sæ vadebokså han å i dag. Grønn sådann. D e finver ut, så lura litt på om fisken bit:) Han har kjøpt inn fiskeutstyr for flerfoldige tusen det siste året...synes d e arti å fisk æ å, men e ikje så nøye med utstyret synes æ....Shitt fiske gutta!! :)

oddny iren sa...

har dødsstivheten inntatt raskt for disse stakkarene forresten? i natt ble jeg og kai hentet av min bror etter at jeg hadde inntatt alkohol og ikke kunne kjøre hjem fra sætran. buzzkveld btw:) hehe..men poenget...det lå en stor død oter på veien. trodde det var ei katt jeg, så jeg tvang kai til å gå ut og sparke den av veien. hehe...dakkar...

Marie sa...

Haha, vadere faktisk, snakzy. Lurer på om Øyvind har tatt på seg en passende farge og bekledning.

Buzzkveld hørtes trivelig ut da, ikke fult så trivelig for otern sin del kanskje ;-)

Unknown sa...

Knaill-bra skrevet!
Jeg ser det for meg...og kjenner meg igjen i noe av det. vokst opp attmed Hopa-elva, vettu:-)
-å kaste stein er faktisk likestilt med dødssynd...ikke tull engang.

Linn Renate sa...

Vadere er undervurdert, Marie:) Man holder seg tørr, men samtidig innehar man stor bevegelighet og de er ikke så klamme som regnklær ofte blir!
Kanskje det blir litt fisking på oss også, under vår lille "sommerferie"? =)

Marie sa...

Takk takk Kari!

Ja, gleder meg til "sommerferien vår" Linn. Vi kan jo ta oss en vårtur i mai å nå da, hvor bading, grilling og kos teller mest?! En slags reprise på villmarksturen vår og Hildur. Hoho.

Linn Renate sa...

Ja, en liten tur i mai høres ikke dumt ut! Teste om villmarksevnene fortsatt er tilstede? Skal huske å grave etter mark FØR vi drar, denne gangen;)

Tonebone sa...

Hehehe! Artig!

Anonym sa...

Til min store fortvilelse tok Øyvind rotta på meg i dag med en Ørett på hele 60 cm.Men plassen å fiskemetoden var etter instrukser fra meg.Så var de æ som var klepper å instruktør under kjøring av fisken.Men morro var de,å 5 mann klappet når den var på land.

LisA sa...

hoho lo godt når jeg leste dette innlegget ;)

Anonym sa...

Men berget litt av æren da de vart en hederlig tredjeplass med en Ørett på 44 cm.