17 april 2009

Påskeegg fra duer

Stille og rolig rusla jeg ut på verandaen onsdag ettermiddag. Skulle bare riste ett teppe. I det jeg snudde meg for å gå inn igjen fløy det noe mellom fotene mine. Det kom i vill fart og begynte å hakke og gå løs på meg. Jeg hyla, ja skrek faktisk. Det gikk ikke opp for meg hva det var, før jeg fikk kasta meg inn døra igjen. Det var en ussel liten due…

Så begynte jeg å tenke. Hvor kom den egentlig fra? Den kom ikke akkurat som sendt fra himmelen, mer som fra under bakkenivå. Etter å ha gjort noen “naturvitenskapelige vurderinger” gikk det opp for meg at det jo nok er hekketid. Den kan vel ikke ha lagt reir på verandaen i casa del Osen/Tysnes i 3 etasje? Joa, det hadde den! Den hadde reira seg opp under en påskeliljekasse og en myntebusk. 2 egg! Som sikkert ble lagt etter vi dro på påskeferie.

Nå er altså verandaen okkupert av en illter due mor og en bisk due far… Jeg hadde ikke hjerte til å ta opp eggene og kaste de. Så de får bare kose seg der ute, mens jeg får sture inne til kl 16 hver dag. (Da kommer nemlig sola til verandaen på baksiden) En annen konsekvens er at det nok ikke blir laga noen mojito av mynten med det første heller… Lene gjorde noen undersøkelser og det viser seg at eggene til duer klekker etter 16-18 dager, så det skal bli spennende å se hva som skjer da. Jeg satser på at det blir en kombinasjon av praktiske brevduer og kanskje litt turtelduer også!

Duer i odense

3 kommentarer:

Tonebone sa...

Så artig! Eller kanskje ikke? Kjedelig å ikke få brukt verandaen i sola da...

Hege sa...

Husk at mynte kan brukes til mye mer enn mojitos..;)
Det kan virke både betennelsesdempende og beroligende.
En god kopp te av mynteblad gjør godt for kropp og sjel! Jeg bruker 2-3 blader + pittelitt sukker:) Deilig!!

Margit sa...

hehe, så ..eh.. koselig? :)