03 desember 2008

Aniskringle!

Sist uke kom faktisk husmora over meg for en liten stund. Det bla bakt både "hæmbakakak" og aniskringler. Sistnevnte etter mammas oppskrift. Nå har det seg slik at jeg ikke riktig helt vet hvordan en såkalt aniskringle skal se ut.... Så resultatet ble langt fra kringlete, mer som en giga lussekatt + boller. Vel, de ble hvertfall gode på smak! For de så vil prøve kommer oppskrifta her:

- 100 gr margarin (smeltes)
- 3 dl melk (ca 37 C)
- 1 pk tørr gjær
- 3-4 ss sukker
- 1/2 ts kardemomme
- 1/2 ts stjerneanis
- 450 gr hvetemel
Alt det tørre blandes, med margarin og melk. Eltes godt.
Heves godt (ca 30 min el mer)
Bakes ut og heves litt til (så lenge du orker å vente)
Pensle med en eggeplomme hvis du har.
Så 15 min inn i en ovn som er 225C. Ferdig, enkelt, greit og GODT!

4 kommentarer:

Linn Renate sa...

Kan du ikke grave frem den oppskrifta på de coockiesene du brukte å lage? De var nyyydelige.. Syns du kan bake sånne til jul, så kan jeg lage mine knasende gode vanilje/sjoko-boller til deg! Deal?

Linn Renate sa...

Herregud, greier visst ikke stave heller nå! Litt for mye koffein for en som ikke drikker kaffe vettu.. cocckiese = cookies.. Jadda=)

Anonym sa...

Aniskringla var god!

Marie sa...

Linn: vi skal vel få til det!

Lene: Sjokkobollene dine var gode i dag de også!