02 desember 2008

Musevisa


I dag er det kommet frem at musevisa opprinnelig hadde et vers til. Det var Melaniè som kunne meddele meg og Lene nyheten i kveld. Musene dør! Selv om "bestemora gjesper, og sier slik som så: D'er morosamt med jula for dessa som er små, hvis ingen går i fella, men passer seg for den skal alle sammen snart få feire jul igjen!" Men musene blir ikke tatt av fella, men de blir spist av en sulten gammel katt... Det var hvertfall det Alf Prøysen opprinnelig skrev, frem til den ble sensurert av NRKs barnetime onkel. Prøysen kastet det siste verset i søpla, men den har nå dukket opp igjen, etter at den tidligere rengjøringsdamen hadde tatt vare på den. Vel slik ender altså historien om musene:


De feiret julekvelden til det ble langt på natt,
men så ble alle spist av en sulten gammel katt.
Men ikke bli nå lei deg for alle disse små,
de svevde opp til himlen med englevinger på.
Når julekvelden feires til neste år en gang,
da synger alle sammen en himmelsk julesang.
Heisann og hoppsann og fallerallera,
om julekvelden da skal alle sammen være glad.
Heisann og hoppsann og fallerallera,
da skal alle sammen bare være være glad.

4 kommentarer:

Linn Renate sa...

Uhyggelig.. Ser for meg hele sabla musefamilien med bittesmå englevinger, fykende i vill fart opp til den o` store himmelport.. Får vel mareritt om dette i natt=)

Marie sa...

Haha, hadde vel vært betratelig mer trist om de hadde gått "den andre veien" om du skjønner hva jeg mener.

Anonym sa...

Fyttikatta!!!
Det var bare ekkelt!! Buhu...nå ødela du litt av julestemninga her, Tysnes!!! :(
Tror jeg må legge meg og gråte litt...

Margit sa...

Haha =) Morosamt;)