12 november 2008

Bodyworld


Lørdag var vi altså på Bodyworld utstillinga av Gunther von Hagen. Her vises ulike legemsdeler og legemer i ulike posisjoner og i ulike fremstillinger. Dette ved hjelp av en plastineringsteknikk som erstatter alt vannet med polymerer som polyestere og silikon for å unngå at vevskvaliteten blir forringet.
Vi kommer først inn i et rom som viser korte snutter av aldringsprosessen. Deretter får vi se utviklinga av et embryo frem til foster, alt er ekte. Her ser utviklinga i ca 20 deler frem til fødsel, inkludert fødselsdefekter som leppe-ganespalte, siamesiske tvillinger og vannhode. Avslutningsvis i denne sekvensen kan man se en kvinne som ligger og ser ut som hun hviler seg, bukhulen er åpnet og en kan se et fullbårent fostrer ligge inni. Det var eneste gangen jeg tenkte over at dette en gang har vært virkelige mennesker som seg selv. Den samme følelsen som en på starten fikk i anatomi undervisninga, men en tenker til slutt bare på det som preparater.

Utstillinga tar for seg hvert organsystem på et friskt menneske og viser også sykdommer, som ulike former av kreft og kardiovaskulære sykdommer. Så har du mulighet; dra å se. Anbefales!

6 kommentarer:

Linn Renate sa...

Kunne gjerne tenkt meg å sett den utstillinga selv, høres iallefall spennende ut=)Bra dere koste dere på tur!

Marie sa...

Er en delutstilling i Køben også ;-)

Anonym sa...

Det gleder meg at du har skaffet deg blogg mitt kjære søskenbarn, men noe som ikke gleder meg fult så mye er at det ikke ligger en link til meg på siden. *kremt*

Gleder meg til å se deg i jula!

Marie sa...

Den ligger der kjære venn! Gleder meg til å se deg igjen jeg også. Satt å kikka på gamle bilder fra Vodice i går. Tider det!

Eva sa...

Hei Marie:) Artig at du la igjen en kommentar.. Legger deg til i blogglista vår jeg:) Står til i Danmark da?

Anonym sa...

De bildene har jeg ikke lengre ;/ Så nå vet du hva jeg ønsker meg til jul! En CD-plate med vodice bilder!