22 november 2008

Jeg har IKKE drept en sau i vaskemaskina!

Selv om det unektelig ser slik ut:

Jeg skal ta det hele fra begynnelsen. Jeg har lenge tenkt på å tatt opp en slags juletradisjon fra mamma, den verste av alle egentlig, å ”vaske rundt” til jul. Det betyr at alt som kan luftes, skal henge ute en hel dag i frosten. Tak, vegger og gulv skal vaskes, eller helst skrubbes i grønnsåpe. Men ikke minst skal gardiner og tepper vaskes. Jeg har tatt light versjonen i dag, det vil si at jeg har ryddet litt, vasket litt og vasket to små tepper i vaskemaskina. Det gikk vel så galt som det kunne gå.

Det skal sies at dette var et av de små runde IKEA teppene av ull og jeg hadde ikke forventet så mye, men kanskje håpa at det skulle være helt og rent. Slik gikk det definitivt ikke. Teppet var pulverisert! Det var tydeligvis limet sammen i kantene og undersiden var også festet på samme måte. Det verste var egentlig alle de hår klumpene som lå igjen inne i maskina og som hadde tettet sluken. Vises ikke så godt på bildene, men det lå i hver lille krok sammen med såperester. Det som sitter igjen er lukta av våt ull… Skikkelig ekkelt! Hele greiene minner meg litt om ei regle vi hadde i barnehagen. (Det var forresten tider det, hvor en ikke akkurat beskjeftiget seg med rengjøring) Denne reglen fremførte vi merkelig nok når vi sila sand i sandkassa, den går som følger: Så mykkje hadde æ, så mykkje ga æ vekk og så lite fekk æ igjæn…. Fikk ganske lite igjen for den vasken der, men det blir kanskje et nytt teppe?!

3 kommentarer:

Doktor Glas sa...

vilken fin blogg du har! hade inte sett den innan :) lycka till på vakten imorn, klem!! /Stephie

Anonym sa...

Lurer på dette med sau. Det ligner og lukter som det sier du ...så jeg vet ikke jeg ! Men de selger vel ikke sauer på Ikea....bare spørr jeg. Har ikke vært på Ikea siden 72 så jeg vet ikke !

Marie sa...

Takk takk! :-)
Bææææ til tante!