14 februar 2009

Treogtyve, ettertenksom smølabone

Ragga, bedre kjent som Ragnhild Nilsen har prøvd å ”forklare” bygdelivet på Smøla, du leser den her. Jeg mariemenerer ikke helt enig, så her har du min forskjellige oppfattning.

Jeg gikk riktignok (heldigvis) aldri til innkjøp av rånebil, eller kasta bort pengene på sæggebukser. Røyking har jeg heller aldri bedrevet med, dog bittelitt sprit i ny og ned. Selv om jeg gikk på Innsmøla kom jeg meg av øya. Har en fin (fantastisk) kjæreste, men ikke "en unge her og der" og jeg jobber ikke på matbutikken, men på Odense universitetshospital. Jeg gikk jo videre fra Bakkamyra skolen og studerer nå medisin. Flytte hjemmefra er ikke ett fremmedord. Jeg flyttet lengre enn 3 minutter unna mamma og pappa, nærmere bestemt 1373km eller 18t og 14 min i.flg google til Odense. Men det kan jo skje at en flytter tilbake etter hvert. Eller hva?Fjære

Huset vårt står sånn ca 3 minutter midt i mellom mamma og pappa og svigers. Hvorfor skal jeg ikke sette pris på det? Når man har flyttet dit vil man antageligvis være glad for at matbutikken er åpen og takknemlig for at noen jobber der. Å kanskje tar man en kaffe på lagunen også, det kan være fint i ny og ned det også.

En natt til søndag vil man kanskje også sette pris på å sitte i baksetet av en råner bil når ”alle” de tre taxiene er opptatt og man vil hjem... (For om man står på Havfiskesentret å vil hjem, kan man nemlig være sikker på at en skal på Veiholmen, den andre på Dyrnes og den tredje på Edøya, ”æ kjæm tebakers att om en trekvarter”)

Så til konklusjonen: Ragga mener man skal trykke inn knappen som sier ego boost. Jeg derimot foretrekker det bor folk på Smøla hele året og ikke kun er der for feriere. Jeg SUndefestdefinnerer ikke folk ut i fra utdannelse, utseende eller bosted. Jeg foretrekker at naboer bryr seg, i stedet for å overse hverandre. Det er det som gjør det så interessant å bo på en så liten plass som Smøla. Om alle skulle gått rundt i sin egen lille ego verden ville vel plassen vært en smule fattigere!

For egoisme består ikke i å leve som man selv ønsker å leve. Det er å be andre leve som man selv ønsker å leve.

Jeg vil leve som jeg selv ønsker, men så får andre leve som de selv ønsker. Nettopp derfor holder jeg meg unna ego boost knappen til Ragga!

8 kommentarer:

Tonebone sa...

Æ e så enig!

Margit sa...

Kunne ikke vært mer enig i det du skriver!! Saklig og sant:) Det der med å "komme seg til helvete bort fra denne taperøya" er vel en fase de fleste tenåringer på Smøla må gjennom... De aller fleste innser vel at gresset ikke er så utrolig mye grønnere på den andre siden:)

Anonym sa...

Godt skrevet Marie! Klem:)

Anonym sa...

Jeg skj0nner hva du mener, og jeg er glad i Sm0la - det er jo 0ya i mitt hjerte. Men jeg tror at alle sammens kan ha sin mening om stedet, og alle har hatt ulik oppvekst paa 0ya. For min del har ikke all oppveksten vaert fin, og innlegget var mer eller mindre retta til de som stadig har rakka ned paa meg for jeg ikke har vaert like t0ff som de som kid. Men de samme personene sitter naa paa Sm0la og har ikke en hverdag som de kanskje kunne ha hatt.

Da tenker du kanskje personangrep, men det er ikke det. Det er bare for aa faa ut mine tanker, meninger... etc, du veit - bloggen.

Det er bra at folk har forskjellige meninger, og det er bra at alle sammens ikke mener det samme som meg, for da hadde det ikke vaert saa altfor mange igjen paa Sm0la.

Koselig med "danske turister" som er innom bloggen min, setter pris paa alle som leser bloggen min :)

Karianne's hverdag sa...

så sant så sant Marie... veldig godt skrevet..

ha en dejlig dansk weekend...

Søtsak sa...

Utrolig bra, enig med du! ;) Har selv flytta hjem etter fem år i trøndelag, jeg. Så ikke særlig lyst på det til å begynne med, men jammen fant jeg meg ikke en fin kjæreste her ute gitt. Smøla funka visst likevel! :) God helg!

Marie sa...

Takk takk! Ha en fortreffelig helg alle sammen :-)

Anonym sa...

Utroli bra skrevve! Kunna kje sagt mæ mer eni ;)